Technisch VvE beheer: van oplevering tot en met Duurzaam MJOP
“Voor de bewoners zijn alle keuzes en consequenties helder en inzichtelijk”
Een appartementencomplex is niet ‘gewoon’ een gebouw, het is de thuisbasis voor de mensen die er wonen. Of het nu gaat om de woningen zelf, de gemeenschappelijke ruimtes of de installaties: gedegen, professioneel onderhoud, met een blik op de toekomst, is essentieel om dat ‘thuisgevoel’ te behouden en te versterken. Ook voor de generaties erna. De afdeling Technisch beheer van Newomij VvE Beheer neemt deze zorg uit handen.
“Juist doordat we zelf niet in de woning wonen, maar wel dondersgoed beseffen hoe belangrijk dat thuisgevoel is, weten we het maximale uit onze dienstverlening te halen”, vertelt Thomas van der Linde, teamleider van de afdeling Technisch VvE Beheer. “Een duidelijk voorbeeld hiervan zien we bij de oplevering van nieuwbouwwoningen. Wij beoordelen dan kritisch alle opleverpunten, maar checken ook de (brand)veiligheid, rookgaskanalen en andere zaken die in wet- en regelgeving zijn vastgelegd. Eigenaren beleven zo’n oplevering totaal anders. Het is hun thuis, vaak een plek voor het gezin. Een eigenaar heeft daar bepaalde emoties bij. Juist doordat wij niet overweldigd worden door emoties, zijn wij heel objectief en professioneel. En dat heb je als VvE ook nodig.”
Planmatig en dagelijks onderhoud
Naast de begeleiding en oplevering van nieuwbouw, houdt de afdeling Technisch Beheer zich voornamelijk bezig met dagelijks en planmatig onderhoud. Onder dagelijks onderhoud vallen alle storingen en reparaties die direct moeten worden opgelost. Thomas: “We staan daarom 24/7 met een team klaar om onze VvE’s te helpen. Denk aan kapotte verlichting, een storing van de lift of een deur die niet meer sluit. Ook valt de afwikkeling van schades in veel gevallen onder onze dienstverlening.”
Gebouw in kaart
Met planmatig onderhoud worden periodieke, geplande werkzaamheden bedoeld. Ze verlengen de levensduur van het vastgoed en zorgen voor waarde behoud. Deze werkzaamheden komen voort uit het MJOP (MeerJarenOnderhoudsPlan). Melissa Suijkerbuijk, Technisch vastgoed manager, licht toe: “Om een MJOP te kunnen opstellen, starten we altijd met een conditiemeting, een soort nulmeting. Tijdens deze uitgebreide inspectie wordt het gebouw in kaart gebracht. Op basis van die uitkomsten gaan we aan de slag met het MJOP. Daarin staat bijvoorbeeld wanneer het dak moet worden vervangen en de te verwachten kosten.”
Meedenken en adviseren
“Op het moment dat het gepland onderhoud daadwerkelijk moet worden uitgevoerd, vragen we offertes op en staan we zowel voor, tijdens als na de werkzaamheden continu paraat om alles in goede banen te leiden. En natuurlijk geven we aanvullend advies. Want misschien is het schilderwerk pas een jaar later aan de beurt, maar kan het ook interessant zijn om deze klus te vervroegen als het pand toch in de steigers staat om het dak te vervangen. We denken daarin altijd mee met onze klanten.”
Duurzaam MJOP: altijd op maat
Ook verduurzaming speelt een belangrijke rol. Want een MJOP kan worden aangevuld met de D van Duurzaam en is dan een DMJOP: een Duurzaam MeerJarenOnderhoudsPlan. De vraag hiernaar neemt fors toe. Energiezuinig wonen is nu eenmaal een behoefte die steeds belangrijker wordt. En als het dak aan vervanging toe is, is het dan misschien verstandig om meteen zonnepanelen te plaatsen of extra isolatie aan te brengen?
Thomas plaatst hier een belangrijke kanttekening bij: “Je moet de behoefte van een VvE eerst duidelijk in kaart krijgen. Willen de eigenaren planmatig onderhoud combineren met verduurzaming of ligt de focus op de verduurzaming zelf? Met andere woorden: Wordt de vervanging van het dak over vijf jaar gecombineerd met het aanbrengen van extra isolatie? Of worden de werkzaamheden naar voren getrokken, en wordt er direct extra dakisolatie aangebracht? Deze behoefte brengen we in kaart door uitgebreid in gesprek te gaan met de VvE. Daarna volgt vaak een bewonersenquête. Hierin vragen we de eigenaren naar hun wensen, behoeften én financiële mogelijkheden. Pas dan volgt een voorstel voor een DMJOP. Dat is dus altijd op maat geschreven.”
Totaalpakket
VvE’s die het totaalpakket afnemen bij Newomij, en dus zowel Financieel & administratief beheer, Technisch Beheer én Bestuurlijke begeleiding ontvangen, ervaren een duidelijke meerwaarde. Thomas: “We zijn dan van alle facetten van de VvE op de hoogte, kennen eventuele gevoeligheden en kunnen nóg sneller schakelen. Is er een belangrijke kwestie op het gebied van onderhoud of verduurzaming? Dan zorgen we dat het op de agenda van de ALV terechtkomt, bereiden het verhaal goed voor, lichten het toe, bespreken de mogelijkheden en zorgen dat de werkzaamheden worden uitgevoerd. Er is dan geen enkele ruis op de lijn. Voor de bewoners zijn alle keuzes en consequenties helder en inzichtelijk.”
Continu op de hoogte
Thomas: “Sowieso zijn de spreekwoordelijke lijntjes bij Newomij heel kort. Omdat we zelf de opleveringen doen, maar ook de (D)MJOP’s opstellen, kennen we de gebouwen als geen ander. Bovendien heeft iedere VvE een vast aanspreekpunt. Is er iets aan de hand? Dan zorgen we voor een oplossing. We weten maar al te goed hoe belangrijk het is dat thuis alles geregeld is. Doet de lift het niet? Dan moet dat direct worden opgelost. Valt de stroom steeds uit? Dan is er geen tijd te verliezen. Wij gaan ook zelf pas met een gerust gevoel naar huis, als we weten dat de eigenaren in onze VvE’s er ook weer goed bij zitten.”
Wilt u ook het technisch beheer van uw VvE onderbrengen bij een professionele, betrouwbare partner? Neem dan contact op met Newomij VvE Beheer.