
“De dynamiek en diversiteit maken dit vakgebied buitengewoon interessant”
In nog geen jaar tijd is VvE accountmanager Said Tanha (26) helemaal thuis in de wereld van VvE’s. Inmiddels heeft hij een flinke portefeuille onder zijn hoede. “Vanaf het moment dat ik bij Newomij binnenstapte, voelde ik mij thuis. Bovendien is deze rol mij op het lijf geschreven: ik beschouw mezelf als een mensenmens, kan me goed inleven in anderen en ben in staat te relativeren. Plus: ik geniet ervan dat elke dag nieuwe verrassingen in petto kan hebben.”
Hoe ziet een ‘gewone’ werkdag eruit voor jou?
“In feite bestaat een ‘gewone’ werkdag niet. Elke dag is namelijk anders. De ene dag ben ik druk met de voorbereiding van of deelname aan een VvE-vergadering, de andere dag verzamel ik input voor de jaarverslagen of bereid ik een presentatie voor aan het VvE-bestuur om ons duurzame MJOP (MeerJarenOnderhoudsPlan) toe te lichten. En dat zijn alleen nog maar de geplande werkzaamheden.
Daarnaast word ik vrijwel dagelijks benaderd door VvE’s met vragen van uiteenlopende aard. Bijvoorbeeld om toelichting te geven op een passage in een VvE-akte, wat de juridische consequenties zijn van een bepaalde zaak, hoe het zit met financiële kwesties, maar ook hoe we draagvlak kunnen creëren voor bijvoorbeeld het verduurzamen van het pand. Héél divers dus. Elke VvE bestaat immers uit een unieke groep mensen met eigen wensen en behoeften. Dus om antwoord te geven op de vraag: niet één dag is hetzelfde, want ook niet één VvE is gelijk.”
Wat is de belangrijkste taak voor jou als accountmanager?
“Dat is het ontzorgen van de VvE door mee te denken, advies te geven en werk uit handen te nemen. Ik ben hun eerste aanspreekpunt als het gaat om juridische, financiële, administratieve, bestuurlijke en technische zaken in en rondom hun gebouw.
Over het algemeen bestaat uit een VvE uit bewoners van het pand die zich heel betrokken voelen, maar niet per definitie over actuele kennis beschikken op juridisch of financieel vlak. Zij moeten echter wel beslissingen nemen die invloed hebben op hun woning, leefomgeving én portemonnee. Dan is het heel belangrijk dat een accountmanager, zoals ik, daar met een objectieve en zakelijke blik naar kijkt en advies geeft.”
Wat maakt jouw werk zo boeiend?
“Wat mij erg aanspreekt, is de diversiteit. Dat zit ‘m zowel in de aard van de werkzaamheden als in de verscheidenheid van de VvE’s die ik ondersteun. Het maakt het geheel zeer dynamisch. Daardoor leer ik elke dag, ben ik veel op pad en spreek ik veel mensen over allerlei onderwerpen.”
Waarom koos je ervoor om voor VvE’s te werken? Wat maakt deze doelgroep zo interessant?
“Pas tijdens mijn studie kwam ik in contact met de VvE-doelgroep. Het is een fascinerende wereld. Het zijn namelijk ‘gewone’ mensen, zoals jij en ik. Een van hun basisbehoeften is een comfortabel, warm, goed onderhouden en betaalbaar dak boven hun hoofd. Logisch, want dat willen we allemaal! Maar zij hebben een gedeelde en gezamenlijke verantwoordelijkheid om dat te realiseren. En ik mag ze daarin begeleiden en ondersteunen. Het is heel uitdagend en geeft veel voldoening om deze verschillende verenigingen zo goed mogelijk te ondersteunen.”
Als accountmanager is het aangaan en onderhouden van relaties essentieel. Hoe pak je dat aan?
“Het allerbelangrijkste is om plezier te beleven aan deze contacten. In mijn vorige baan lag de focus op verkoop en minder op het onderhouden van relaties met klanten. Bij Newomij gaat het echt om het opbouwen, stimuleren en onderhouden van warme relaties. Dat past veel meer bij mij. In plaats van ongevraagd met een product of dienst op de proppen te komen, benaderen klanten mij als ze me nodig hebben. Daarnaast denk ik dat ik goed aanvoel wat iemand nodig heeft. De een vindt het bijvoorbeeld prettig om documentatie te ontvangen waarmee een situatie duidelijk wordt, terwijl een ander het juist waardeert als je de telefoon pakt om het mondeling toe te lichten. Overigens geef ik ook proactief advies als ik van mening ben dat bepaalde zaken beter of anders kunnen. Bijvoorbeeld als ik zie dat er veel mogelijkheden zijn om te verduurzamen of energie te besparen.”
Hoe doe je zelf de kennis op die nodig is om de VvE’s te begeleiden?
“Dat gaat op allerlei manieren. Natuurlijk neem ik al veel kennis mee vanuit mijn opleiding Commerciële Economie. Omdat ik mijn afstudeerscriptie over VvE’s heb gedaan, ben ik goed op de hoogte van wat er speelt binnen de sector. Toen ik bij Newomij in dienst kwam, heb ik een uitgebreid onboardingtraject gevolgd. Bovendien ben ik intensief begeleid door mijn collega’s. Pas daarna kreeg ik geleidelijk ‘eigen’ VvE’s onder mijn hoede. Wat ook helpt, is dat persoonlijke ontwikkeling vanuit Newomij wordt gestimuleerd. Zo is onlangs nog een seminar georganiseerd over veranderingen in wet- en regelgeving, zodat wij als business unit weer parate kennis op zak hebben. Ook wordt het volgen van vakinhoudelijke opleidingen aangemoedigd en verzorgd. Op die manier zijn we continu bezig onze dienstverlening te optimaliseren. Bovendien kan ik altijd bij mijn collega’s terecht voor advies of hulp. We staan als team echt voor elkaar klaar.”
Voor een functie als accountmanager VvE bestaat geen specifieke vooropleiding. Wat denk jij dat iemand nodig heeft om dit vak goed uit te oefenen?
“Ik denk dat je bovenal een mensenmens moet zijn. Vrijwel elk aspect van je werk heeft met mensen te maken, dus daar moet je wel blij van worden. Daarnaast is relativeringsvermogen belangrijk. Denk maar eens aan beslissingen op financieel gebied. Stel dat een VvE graag wil verduurzamen door zonnepanelen aan te leggen. In veel gevallen gaat daardoor de VvE-bijdrage voor eigenaren omhoog. Dat kan tot ingewikkelde en soms zelfs emotionele situaties leiden. Ook dan ben ik er voor een VvE. Dan moet je stevig in je schoenen staan. Tenslotte moet je ervan houden dat geen dag hetzelfde is. Die dynamiek past bij mij. Ik zou niet anders willen.”
Is jouw nieuwsgierigheid gewekt en wil jij ook zo’n veelzijdige carrière als accountmanager VvE? Neem dan contact op met onze HR manager Léonie van Heel of bel eens met Said als je meer wilt weten over de functie en werkzaamheden. Beiden zijn bereikbaar via telefoonnummer: 088 – 639 66 45.